bk
centre
menu escola
menu grau professional
menu formacio continuada
editorial
copyright2010
formació continuada > cursos actuals

ANÀLISI I COMPOSICIÓ DE LA MÚSICA DE CINEMA - FILMSCORING 2011

  • Adreçat a...
  • Calendari i Horari
  • Descripció
  • Mestres
  • Preu
  • Inscripció

A tots els músics professionals interessats, estudiants de música de nivell mig o alt, mestres i professors de música. Es necessita nivell musical que permeti la lectura fluida de partitures.

Calendari i Horari

DATES: 
divendres 28 de gener, 25 de febrer, 25 de març, 29 d'abril, 27 de maig 2011 - INSCRIPCIONS OBERTES 

HORARIS: 
de 10,00h a 14,00h 

DURADA
25 hores (20 presencials i 5 no presencials) 

NúMERO DE SESSIONS: 5

Descripció del curs

L'interès per a la música de cinema es innegable i això es fa evident en el creixent nombre de concert que les grans formacions orquestral d’arreu del món li dediquen. Però la música que serveix de suport a les imatges te una gènesis molt diferents de les restant i això es degut al fet de que presenta en totes les seves formes una gran versatilitat. Aquest fet obliga a conèixer una gran quantitat de tècniques harmòniques, formals i instrumentals que van des de les més habituals a les de tipus ètnic, procedents del jazz, la música llatina, les de caire tradicional, de la música atonal i de avantguarda, i el més important, les derivades de la música simfònica del segle XX. Autors com Holst, Bartok, Barber, Strawinsky han estat sistemàticament referenciats en les bandes sonores dels darrers quaranta anys.
En aquest nou aquest context l’anàlisi ha de ser diferent ja que allò que justificava les tècniques  emprades fins ara no té sentit. El curs està orientat en la comprensió dels nous fenòmens i l’aplicació de les tècniques adequades en casa cas.

Continguts 

Harmonia de Color Anàlisi d’acords adiatònics, (mecànica dels acords adiatònics, paral·lelismes simètrics i asimètrics, en relació melòdica, acords adiatònics contra pedal) l’omissió harmònica, anàlisi de superposició d’acords, tensions harmòniques i disposicions en vertical.

Harmonia Modal Concepte de modalitat, modes moderns, ètnics i sintètics, l’acord modal. Anàlisi de la modalitat com a color harmònic i anàlisi de l’ús tonal de la modalitat.

Orquestració Anàlisi de textures orquestrals (dinàmiques, estàtiques) acompanyaments (superiors, inferiors i interiors) i “tuttis” orquestrals.

Dramatització  Anàlisi dels paral·lelismes entre les situacions en pantalla i la música. Elements harmònics, rítmics i formals en la recreació sonora.

Metodologia 

S’analitzaran, amb audició i partitura, les bandes sonores més importants de la història del cinema. Es repassaran el elements existents en la partitura com textures orquestral, el tipus d’harmonia i la forma i sincronia utilitzades. Es senyalaran els aspectes claus per orientar el tipus d’anàlisi més adequat i com ha d’incidir en els resultat final.

Materials

Durant el curs es facilitarà a l'alumne les partitures i les gravacions necessàries en CD per la relaització dels anàlisis.

Mestres

Joan Albert Amargós Compositor i director nascut a Barcelona el 1950. Instrumentista de clarinet i piano ha composat un nombre considerable d’obres de camera i simfòniques. Ha treballat per a cinema, teatre i dansa i també com arranjador i orquestrar en diversos camps de la música posant de manifest la seva polivalència. Aquesta també és manifesta en el mon del jazz i el flamenc.
Com arranjador, adaptador i orquestrador ha col·laborat amb artistes de las més variades tendències, com ara Katia i Marielle Labèque, Alfredo Kraus, Plácido Domingo, El Camarón de la Isla, Paco de Lucía, Tomatito, Joan Manuel Serrat (Serrat Simfònic), Ana Belén, Victor Manuel, Carles Benavent, Chano Domínguez, Vicente Amigo,  Miguel Poveda, Gary Burton, Didier Lockwood, Jorge Pardo ,etc, i ha col·laborat amb les orquestres  de major prestigi de l’estat espanyol, així com també amb les de Suecia, Mèxic, Argentina i Xile.
Ha obtingut en set ocasions (de 1999 a 2008) el premi com a millor arranjador d’Espanya concedit per l’Acadèmia de la Música”. El 1988 va rebre de mans de Chick Corea el premi de composició de “Jazz Contemporaneo” per l’obra “Hasta siempre Jaco”. També és premi al millor disc de l’any juntament amb Carles Benavent i és posseïdor del premi “Altaveu” per el seu “Concert de Clarinet”. La Generalitat de Catalunya li va concedir el “Premi Nacional de Música” per l’òpera “Eurídice” en el 2002, tanmateix també va obtenir el premi “Ciutat de Barcelona” del mateix any per la seva col·laboració amb Miguel Poveda i per l’estrena del “Concert de Trombó”. Ha estat nomenat als premis “GRAMMY 2007” en la categoria de millor compositor de música contemporània per l’obra “Northern Concerto”, obra d’encàrrec de la solista Michala Petri, obra que va ser distingida amb el premi de l’Acadèmia de la Música” 2007.

Lluís Vergés i Soler Trompetista, Compositor i pedagog. Actualment és professor de L’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) en les assignatures de “Tècniques i Estils de Jazz”, “Arranjaments de Jazz I” i “Arranjaments de Jazz II” (Big-Band) també ha impartit l’assignatura de “Film Scoring en el mateix centre.
A les darreries dels setanta i primers del vuitanta va formar juntament amb Joan Albert Amargós, l´orquestra “Factoría Musical”, (integrada per J.A. Amargós, Ll.Vergés, Ll.Vidal, J.Bonell, D.Pybus, A.Pereira, M.Simon, Q.Solé, J.Cortadellas, etc...) que va significar en aquells moments un punt de referència en la vida musical catalana.
Com a compositor i arranjador ha treballat en el camp de la publicitat, arranjant per a cantants, grups de rock, jazz i salsa. També ha colaborat amb L´”Orquestra Simfónica del Vallès”, L’”Orquestra Simfònica de les terres de Lleida” i l’”Orquestra de Cambra del Teatre Lliure” sota la direcció de Josep Pons com a instrumentador en diferents espectacles. Ha composat música de per cinema, i ha estrenat el 1.993 en el Festival Internacional del Vendrell el seu quartet de clarinets amb execució del Quartet de Clarinets de Barcelona.
Ha format part entre d’altres del quadre de professors del “Centre d¨Estudis Musicals de Barcelona” (Vallvidrera) on va ser cap d´harmonia tradicional, “Escola de Música Zeleste”, on era cap del departament de jazz i música moderna i director pedagógic de l´escola “Taller de Músics” durant més terze anys.
Ha estat assessor del departament d´Ensenyament,  en la elaboració de curriculum L.O.G.S.E. tan en el grau elemental, mig i superior. Ha impartit cursets, seminaris, “masters”, conferències arreu de Catalunya i de la resta del estat espanyol. Actualment i juntament amb Joan Albert Amargós imparteix un cicle de “masters” sobre composició i instrumentació per l´orquestra simfònica i també sobre la composició per a cinema.
Finalment remarcar que ha format a tota un generació de músics que actualment formen el panorama musical català. Han estat alumnes seus: Mario Rossy, Jordi Rossy, Merçè Rossy, Joan Monné, Feliu Gassull, Xaxier Capellas, Francesc Capellas, Pedro Javier González, Jon Robles, Xavier Figuerola, Alexis Cuadrado, Ramón Cuadrada, Pau Casares, Pep Gol, Pere Loewe, Raimon Ferrè, Àlex Tenas, Iñaki Salvador, Marc Miralta, Cesc  Miralta, etc...
Recentment ha publicat el llibre “El Lenguaje de la Armonía” (Ed. Boileau/2700)

Preu Curs: 395€

*Possibilitat de fer el pagament en dues quotes: la primera de 200 Euros i abans de la segona sessió 195 Euros.
*La factura del curs s'emet amb les dades de la inscripció. Si vols la factura amb unes altres dades (Escola on treballes, Institució ) ho has d'indicar al formulari d'inscripció. No es podran variar les dades de la factura un cop fet el pagament.
*Entrega de Certificat d'Assistència (80%). ACTIVITAT RECONEGUDA PER PART DEL DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ de la Generalitat de Catalunya segons Ordre de 7 de setembre de 1994, per la qual s'estableixen els requisits i procediments per reconèixer activitats de formació permanent adreçades al professorat. Resolució 25/10/2010

 

PLACES ESGOTADES